Европска комисија је 30. октобра уредбом успоставила додатне царине на електричне аутомобиле увезене из Кине које сматра нелојалном конкуренцијом, јавља агенција Бета.
Повећање царина: 10% до 35% на кинеске електричне аутомобиле
Упркос противљењу Немачке, Брисел је одлучио да порезу од десет одсто који је већ на снази, дода и до 35 одсто на возила на батерије кинеске производње, наводи се у тексту уредбе коју је Комисија објавила на интернету.
Одлука је објављена у Службеном листу ЕУ у среду, а ступила је одмах сутрадан, у четвртак.
Циљ: Заштита европске индустрије и радних места
Наведени циљ је да се поново успоставе поштени услови конкуренције са произвођачима оптуженим да имају користи од великих јавних субвенција кинеске државе. То обухвата одбрану европске аутомобилске индустрије и њених око 14 милиона радних места од кинеских пракси које се сматрају непоштеним.
Реакција Кине и трговинске претње
Пекинг је осудио „неправедне и неразумне протекционистичке праксе“ пошто су државе ЕУ почетком октобра одобриле додатну царину коју је предложила Европска комисија.
Европски комесар за трговину Валдис Домбровскис је до последњег тренутка преговарао с кинеским министром трговине Вангом Вентаом да би покушао да се нађе решење, али узалуд.
Упркос свему, обе стране су се сложиле да наставе разговоре и доплате би могле бити уклоњене ако се постигне договор о другим средствима за надокнаду штете коју је идентификовала европска истрага.
Опасност од трговинског рата и последица за ЕУ
Кина прети да ће погодити европске интересе. Већ је реаговала покретањем антидампингских истрага увоза свињетине, млечних производа и алкохолних пића на бази вина из Европе, укључујући конјак.
Довољно да се поједине чланице ЕУ поколебају.
Немачка и друге земље противе се царинама
Немачка и још четири земље (Мађарска, Словачка, Словенија, Малта) гласале су против плана Комисије, али нису успеле да сакупе већину потребну да га одбију.
Комисија „не сме да изазове трговински рат“, упозорио је немачки министар финансија Кристијан Линдер.
Највећи аутомобилски произвођачи Немачке, чврсто успостављени на највећем светском тржишту, у Кини, плаше се да ће они платити цену одлуке ЕУ.
Несигурност у немачкој аутомобилској индустрији
Увођење европских царина на кинеске електричне аутомобиле долази у јеку кризе у Фолксваген групи која планира десетине хиљада отпуштања и затварање три фабрике у Немачкој.
Тај водећи европски произвођач је почетком октобра осудио „лош приступ“ ЕУ.
Његов сународник БМВ је чак говорио о „фаталном сигналу“ за европску аутомобилску индустрију.
Подршка царинама у ЕУ: Француска, Италија и Пољска
Царине су, међутим, добиле подршку десет држава чланица укључујући Француску, Италију и Пољску. Дванаест је било уздржано, укључујући Шпанију и Шведску.
Али, и у Француској приступ ЕУ забрињава економске кругове. Професионално удружење Коњак (BNIC) пожалило се да су га власти „напустиле“, сматрајући да је њихов сектор „жртвован“ у комерцијалном сукобу који га се ипак не тиче.
Шири контекст трговинских тензија између Кине и Запада
Овај кинеско-европски окршај део је ширег контекста трговинских тензија између Запада, на челу с Вашингтоном, и Кине, оптужене за антиконкурентске праксе у неколико других сектора, као што су ветротурбине или соларни панели.
Европске мере чији је циљ да буду засноване на чињеницама и поштујући правила Светске трговинске организације (СТО), ипак се разликују од казненог и више политичког приступа Американаца.
У Сједињеним Државама председник Џозеф Бајден најавио је 14. маја повећање царина на кинеска електрична возила на 100 одсто, а била је 25 одсто.
Варијације износа царина по произвођачима
У Европи, износ царине ће варирати између произвођача у зависности од процењеног нивоа добијених кинеских субвенција.
Детаљније, додатни порези ће износити 7,8 одсто за Tesla аутомобиле произведене у Шангају, 17 одсто за BID, 18,8 одсто за Geely и 35,3% за SAIC, наводи се у коначном документу ЕУ послатом државама чланицама 27. септембра.
Осталим групама произвођача возила које су сарађивале у европској истрази биће наплаћено 20,7 одсто додатне царине, а 35,3 одсто групама које нису сарађивале.