Један од највећих изазова електричних аутомобила одувек је било пуњење батерије – не само проналажење одговарајуће станице, већ и чекање да се возило напуни довољно брзо како би било практично за свакодневну употребу.
Кинески произвођач BYD сада тврди да је постигао пуњење електричног аутомобила брже него икада раније, упоредиво са точењем горива у аутомобилима са унутрашњим сагоревањем. Компанија је представила своју Super e платформу, која омогућава пуњење батерије снагом од 1 мегавата (MW), односно 1.000 kW при 1.000 V и 1.000 A.
Колико брзо се пуњење заиста одвија?
Нова технологија омогућава да се батерија напуни довољно за 400 километара домета за само 5 минута, што је огроман искорак у односу на досадашње могућности електричних возила. Међутим, тих 5 минута неће бити довољно за потпуно пуњење батерије – за максималан домет потребно је више времена провести на станици.
На пример, BYD Han L седан може прећи до 701 километар према CLTC стандарду, док Tang L SUV има декларисани домет до 670 километара. То значи да би за потпуно пуњење било потребно дуже од 5 минута, али ова технологија ипак решава највећи проблем дугих путовања, где је кратко пуњење довољно да се вожња настави без дугих пауза.
Како BYD планира да подржи ултра-брзо пуњење?
Иако ова технологија доноси импресивне резултате, инфраструктура пуњача остаје велики изазов. Батерије попут оних које ће се користити у Han L и Tang L моделима неће моћи да достигну 1MW снагу пуњења ако пуњачи не подржавају такве капацитете.
BYD је најавио планове за изградњу више од 4.000 ултра-брзих пуњача широм Кине, али није прецизирано колико времена ће бити потребно да се ова инфраструктура постави. Такође, остаје нејасно када ће и да ли ће се слични пуњачи појавити на глобалним тржиштима, као и да ли ће подржавати и друге EV моделе са компатибилним технологијама.
BYD oвим претендује да постане водећи произвођач електричних аутомобила на тржишту.
Како BYD-ова технологија стоји у поређењу са Теслином?
Упоређујући BYD-ов нови систем са тренутним Теслиним могућностима, разлика је значајна. Tesla Supercharger мрежа омогућава 275 километара домета за 15 минута, што је и даље брзо, али захтева више времена на станици да би се возило потпуно напунило.
Извршни директор BYD-а, Ванг Чуанфу, нагласио је да је циљ ове технологије био да у потпуности реши “анксиозност око пуњења” и омогући искуство слично традиционалном пуњењу горива. Ово је први пут да је нека компанија успела да достигне пуњење батерије на мегаватном нивоу, што отвара нове могућности за будући развој електричних возила.
Колико коштају нови модели?
BYD је већ лансирао Han L и Tang L моделе на кинеском тржишту. Han L седан почиње од 270.000 јуана (око 37.340 долара), док Tang L SUV стартује од 280.000 јуана (око 38.723 долара).
Док се EV индустрија и даље суочава са изазовима инфраструктуре, BYD-ова технологија представља огроман искорак у правцу који би могао револуционисати пуњење електричних возила и учинити их практичнијим за масовно усвајање, преноси BGR.