Лажни попусти, увоз илегалних производа: Европска унија оштро оптужује и предузима мере против кинеске платформе за продају Тему. Питање је, међутим, може ли то уопште више да се обузда.
Свако ко кинеску продајну платформу Тему суочи с оптужбама Европске уније добиће управо оно што стотине хиљада купаца добија сваки дан: много малих пакета. У овом случају, много малих пакетића текста, дужине готово као овај чланак. У једном од њих Тему је уверавао ДЊ да ће „у потпуности сарађивати с регулаторним телима“.
Тему је навикао да реагује на оптужбе, јер оне не јењавају: почетком 2024. Европско удружење произвођача играчака открило је безбедносне ризике у 95 одсто дечијих играчака које продаје Тему.
Од новембра је притисак постао још већи: Европска унија покренула је поступак против те платформе.
Списак оптужби је дугачак: пре свега се ради о илегалном увозу производа који не задовољавају стандарде ЕУ. Али ради се и о лажним попустима, лажним рецензијама производа, мањкавим информацијама о трговцима, као и о дизајну производа који, поготово оне млађе, наводи на готово зависничко понашање приликом куповине.
Који је пословни модел платформе Тему?
Тему је доступан у Сједињеним Државама од септембра 2022. Идеја је била омогућити Американцима приступ кинеским производима. Од тада тржиште брзо расте широм света. Било да се ради о прашку за избељивање зуба, преси за бели лук или маказама – платформа Тему нуди хиљаде артикала по ненадмашно ниским ценама. Пакети углавном долазе директно из Кине. Процене показују да само од Темуа и (такође кинеске) модне платформе Схеин у Немачку дневно стиже 400.000 пакета.
Платформа може да понуди приступачне цене јер функционише искључиво као посредник. Свако ко наручи од Темуа по правилу свој пакет добија диркетно из складишта произвођача или трговца у Кини. Тему управља финансијским делом трансакције, а у неким случајевима и испоруком. У сваком случају, Тему ради само као посредник и за то узима провизију.
Тему зато може готово у потпуности да се одрекне скупих складишта и тиме да уштеди на трошковима. То додуше подразумева дуже време испоруке, али баш у томе и лежи пословни успех. „Тему постиже осетно нижу цену захваљујући дугим роковима испоруке“, објашњава стручњак за онлајн-малопродају Александер Граф: „Западне платформе за електронску трговину очигледно су се предуго ослањале на краће рокове испоруке.“ Осим тога, како каже Граф, Тему у својој апликацији „наводи потрошаче да чешће купују“. Успех доказује да је пословни модел Темуа исправан: према Еплу, то је 2023. била највише преузимана Ајфон апликација године.
„А Тему се такође озбиљно такмичи с водећим именом у онлајн-малопродаји“, каже Граф, један од директора софтверске фирме за е-трговину Спрyкер: „Амазон са својом главном платформом има проблем како да конкурише такмацу из Кине.“ Како би се супротставила Темуу, компанија је у САД покренула платформу за продају „Амазон Хаул“. И та платформа функционише по принципу широке понуде веома јефтиних артикала са знатно дужим роковима испоруке него на матичном Амазону.
Ко стоји иза платформе Тему?
Иза апликације за трговину Тему, којом се толико баве службе за заштиту потрошача, Амазон и Европска унија, стоји кинеска матична компанија ПДД Холдингс, која се котира на америчкој барзи. Најважнији, основни бренд ПДД-а укључује платформу за е-трговину Пиндуодуо, која је у власништву кинеског милијардера Колина Хуанга Џенга. Конкретне бројке о Темуовој продаји и добити не појављују се у билансу ПДД Холдингса и група остаје шкрта на информацијама.
Тему од априла 2023. послује и у Немачкој. Али, колико људи ради за Тему у тој земљи, није откривено. „Као део ПДД Холдингс уврштеног на НАСДАQ, Тему не открива никакве засебне финансијске или оперативне податке“, саопштила је фирма на упит ДЊ.
Тему остаје сталожен
Након малопродајне платформе Алиекпрес, Европска унија сада је отворила и други случај против неке кинеске платформе за е-трговину. Унија то може, јер је Тему класификовала као такозвану „велику платформу“. То су све платформе које, према сопственим наводима, имају више од 45 милиона корисника. Оне потпадају под тзв. Закон о дигиталним услугама (ДСА) и на основу овог закона сада се отвара поступак.
Тему сада има времена до почетка децембра за појашњавање отворених питања. Ако се то не догоди, платформа ће се суочити с високим казнама. Тему је за ДЊ саопштио : „У потпуности ћемо сарађивати у овој истрази.“ Верују да ће истрага на крају „дугорочно користити потрошачима, трговцима и платформи“, рекао је портпарол Темуа на упит ДЊ.
Успех и уз помоћ пореских трикова?
Критичари, међутим, велики проблем виде код једне сасвим друге ствари. Роба јефтинија од 150 евра може да се увезе у ЕУ без царине. Порески стручњак Роџер Готман процењује да се пословни модел тржишта такође базира на том такозваном бесцаринском ограничењу: „Већина наруџбина на Темуу остаје испод 150 евра.“ Закључак: без ослобађања од царина за јефтинију робу, Тему не би могао да понуди тако ниске цене.
То би такође могло да успори Темуов раст, сматра Готману, порески експерт и директор система за обраду е-трговине Таџдоо. Он процењује да Тему чак намерно дели веће наруџбине на неколико мањих „како би остао испод бесцаринске границе“. Царинске провере, како каже, сигурно би то потврдиле.
Упркос бесцаринском ограничењу, примењује се тзв. увозни порез на промет. Тему је регистрован у Ирској где би морао да плати порез на промет. Ирска би затим теоретски то требало да дистрибуира државама ЕУ.
Тему је на успешном путу
„Али, размена података је сложена и ретко се спроводи у пракси“, критикује Роџер Готман. Он се зато залаже за ефикаснију контролу продајних платформи као што је Тему и примену постојећих закона. Циљано наоружавање власти модерним алатима за анализу такође би могло да помогне, каже експерт.
Тему, с друге стране, противречи таквим тврдњама и истиче: „Раст не зависи од тарифне слободе.“ Такође оповргавају тврдњу да наруџбине намерно деле на мање како би се избегле царинске контроле.
Царинска слобода већ је дуго трн у оку Европске комисије. Она предлаже укидање бесцаринске границе до 2028. и успостављање централне платформе за податке ЕУ како би се објединили сви релевантни царински подаци.
Притисак дакле расте на свим нивоима, али стручњак за е-трговину Александер Граф не верује да се Темуов тријумфални напредак може зауставити и указује притом на успех матичне фирме Пиндуодуо. „За пет година претекли су постојеће платформе у Азији.“ У сваком случају, каже Граф, морамо да се прилагодимо Темуовом новом пословном моделу. Јер, мало је вероватно да ће се број пакета из Кине смањити.